
Je bedrijf verduurzamen is #5: Als ambitie Klimaatpositief kiezen
Regelmatig hoor ik tijdens gesprekken met professionals uitspraken als: ’Ja, wij willen als bedrijf ook Klimaatneutraal worden” of “Ik vind Klimaatneutraal net als jou belangrijk”. Telkens weer als dit gebeurt, voel ik een prikkel om te reageren in de vorm van een vraag: “Wat inspireert je meer en geeft een beter gevoel: toewerken naar geen negatieve impact hebben op de natuur hebben en gelijk stoppen zodra je op dat punt bent óf verder gaan en bijdragen aan het herstel van de natuur?” Dit laatste valt onder Klimaatpositief.
Betekenis van Klimaatpositief
Klimaatpositief betekent voor mij dat je onderaan de streep, dus na verwerking van alle plussen en minnen, een positieve impact hebt op je leefomgeving voor mens én natuur. Klimaatpositief is dus het tegenovergestelde van Klimaatnegatief. En precies in het midden, tussen deze twee uitersten in, staat voor mij Klimaatneutraal.
Het woord ‘klimaat’ kan je benaderen vanuit verschillende perspectieven en bekijken op verschillende niveaus. Zo kan je nadenken en spreken over een innerlijk klimaat, een organisatieklimaat en een maatschappelijk klimaat. Dit laatste kan je weer onderverdelen in een economisch-, sociaal- en ecologisch klimaat.
Al deze perspectieven zijn belangrijk, zeker ook als het gaat om het verduurzamen van je bedrijf. In lijn hiervan zou het doel moeten zijn om in ieder van deze domeinen ‘aan de goede kant van de lijn te staan’. Met andere woorden dat je, als je alle plussen en minnen tegen elkaar wegstreept, in ieder domein per saldo uitkomt bij een positieve uitkomst. Dan heb je positieve impact.
Een stap verder gaan dan Klimaatneutraal
Denkend aan het ‘fossiele tijdperk’ en de periode van afsluiting waar we nog in zitten, is het natuurlijk een fantastische prestatie te noemen als we – hopelijk veel eerder dan het jaar 2050 waar onze Nederlandse overheid op inzet – met elkaar de mijlpaal klimaatneutraal bereiken.
Maar hoe mooi en belangrijk deze mijlpaal ook is, ik ben van mening dat wij onze lat hoger moeten leggen en onze inzet moeten focussen op een hoger doel dan Klimaatneutraal. Want ga voor jezelf maar eens na, wat inspireert je nou meer en waar werk je liever: zet je je liever in voor een organisatie die als ambitie Klimaatneutraal heeft of een organisatie die voor Klimaatpositief kiest?
Klimaatneutraal betekent een neutrale situatie. Dat is een situatie waarin er geen sprake meer is van afbreuk, verslechtering en aantasting van het klimaat. Je brengt dan bijvoorbeeld geen schade meer toe aan de natuur. Zodra je dat punt hebt bereikt, stop je met je inspanningen voor de natuur omdat er geen negatieve gevolgen meer zijn.
Maar het is toch veel inspirerender om na het bereiken van ‘klimaatneutraal’ door te gaan en toe te werken naar ‘iets mooiers’? Iets dat nóg verder gaat en waarmee je nog meer impact hebt, namelijk herstel en verbetering brengen? Zoals bijdragen aan de gezondheidsverbetering van mensen, het herstel van de natuur en simpelweg een betere wereld doorgeven aan volgende generaties?
Ik denk én ervaar dat de meeste professionals veel meer motivatie ervaren bij bedrijven die kiezen voor Klimaatpositief. Dus organisaties die bijdragen aan het herstel en versterken van alle soorten klimaat en daarin ‘onderaan de streep’ naar een positieve ‘klimaatuitkomst’ streven: innerlijk, sociaal, bedrijfsmatig en maatschappelijk. Dat zijn dé organisaties waar mensen zich het liefst aan verbinden en bevlogen voor willen werken. Het zijn ook de bedrijven waar klanten graag producten en diensten van gebruiken en waar leveranciers mee willen samenwerken.
Concreet handelingsperspectief
Vraag je je af wat je hiermee praktisch kan doen? Een eenvoudige manier is de ambitie van jouw organisatie challengen, door het onderscheid tussen Klimaatnegatief, Klimaatneutraal en Klimaatpositief onder de aandacht te brengen én daaraan jouw voorkeur met argumenten toe te voegen. Of door een nulmeting te doen, via het door ons ontwikkelde en complete bedrijfsdashboard waarin alle relevante domeinen zijn opgenomen.
En hoe je verder als mens, en in je eigen professionele rol, kan bijdragen aan Klimaatpositief? Zo’n 2.500 jaar geleden deelde de Chinese filosoof Lao Zi ‘zes zinnen’ waar we volgens mij allemaal elke dag opnieuw naar kunnen handelen:
“Leef verbonden met de aarde.
Houd je denken eenvoudig.
Wees eerlijk en edelmoedig tijdens conflicten.
Regeer zonder dwang.
Doe werk waaraan je plezier beleeft.
Wees volledig aanwezig in je gezin.”
Het leuke is, daar kan je vandaag nog mee beginnen.
Maak moois!
Je bedrijf verduurzamen is …
De serie ‘Je bedrijf verduurzamen is …’ belicht diverse essentiële aspecten die verbonden zijn met Klimaatpositief Ondernemen realiseren. Klimaatpositief Ondernemen betekent met je bedrijfsvoering onderaan de streep, na verwerking van alle plussen en minnen, een positieve impact hebben op je leefomgeving, voor mens én natuur. Via deze serie kan je meereizen en mooie inzichten opdoen, die jou en je bedrijf ondersteunen met het realiseren van een Klimaatpositief Innerlijk, Klimaatpositief Communiceren en Klimaatpositief Ondernemen.